شناسهٔ خبر: 178902 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری خبر داد؛

موافقت با ایجاد شهر جدید اینچه‌برون، شهرک جدید جیرفت و کلیات طرح جامع اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال قزوین

ببینید | جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران سرپرست معاونت شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر اینکه در جلسه هفتم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به بخشی از تعهدات دولت برای تامین مسکن در ۴ استان پاسخ داده شده از تصویب کلیات طرح جامع الحاق اراضی ۲۳۰۰ هکتاری به شمال قزوین، تصویب مکان‌یابی شهرک جدید جیرفت، شهر جدید اینچه برون برای افزایش ارتباطات مرزی و مکان‌یابی طرح جامع شهرک پرنیان ۴ در استان قم خبر داد.

احمد نیکخواه نائینی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام برگزاری نخستین جلسه شورا در دولت چهاردهم و هفتمین جلسه در سال جاری بخشی از موضوعات و تصمیمات اتخاذ شده در این نشست را تشریح کرد.

تصویب طرح جامع اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال قزوین و پاسخ به تعهدات دولت برای تامین مسکن

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی از بررسی موضوعات طرح جامع اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال قزوین واقع در محدوده طرح جامع، امکان سنجی و مکان‌یابی شهرک مسکونی دولتی جیرفت، مکان‌یابی شهر جدید اینچه برون در استان گلستان،و طرح جامع شهرک پرنیان ۴ واقع در استان قم در شورای عالی شهرسازی و معماری خبر داد.

نیکخواه نائینی گفت: موضوع طرح جامع اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال قزوین واقع در محدوده طرح جامع در جلسه شورا با حضور تمامی اعضا، بررسی شد و به تصویب رسید. با تصویب این طرح، زمینه استفاده از این اراضی برای کاربری‌های شهری و مسکونی فراهم شد. پیش‌تر و با توجه به اینکه این اراضی طرح تفصیلی نداشتند عملا امکان استفاده از آنها در چارچوب مصوبات شهری وجود نداشت که هم‌اکنون این امکان فراهم شده است.

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی تاکید کرد: با تصویب طرح جامع اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال قزوین، بخش بزرگی از تعهدات دولت در حوزه‌های نهضت ملی مسکن، جوانی جمعیت، مسکن ایثارگران و تکالیفی که دراین رابطه وجود دارد پاسخ داده خواهد شد.  

موافقت با ایجاد شهر جدید اینچه‌برون، شهرک جدید جیرفت و کلیات طرح جامع اراضی ۲۳۰۰ هکتاری شمال قزوین

احداث شهرک مسکونی دولتی جیرفت در استان کرمان به تصویب رسید

وی همچنین از بررسی مکان‌یابی شهرک مسکونی دولتی جیرفت در استان کرمان در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری خبر داد و افزود: این موضوع با هدف تامین اراضی نهضت ملی مسکن استان در شهر جیرفت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. با توجه به اینکه در شهر جیرفت به دلیل مسائلی از قبیل گسل، مسیل ها و احاطه با اراضی کشاورزی، امکان توسعه متصل به شهر فراهم نیست مکان‌یابی شهرک به منظور پاسخگویی به نیاز مسکن در این شهر با چارچوب ایجاد شهرک و تامین نیاز مسکن به این طریق بر اساس ملاحظات تصمیم‌گیری شد و با رای اکثریت اعضا، مکان‌یابی احداث این شهرک مورد تصویب قرار گرفت.

موافقت با احداث شهر جدید اینچه‌برون با هدف پاسخگویی به سکونت شاغلان

نیکخواه‌نائینی همچنین از بررسی و تصویب مکان‌یابی احداث شهر جدید اینچه برون در استان گلستان خبر داد. به گفته وی،  این موضوع در راستای پاسخ برنامه‌ریزی شده به نیاز سکونت شاغلان در منطقه، تقویت کریدورهای مرزی و افزایش ارتباطات و تعاملات مرزی با کشورهای همسایه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: احداث این شهر جدید با توجه به فعالیت‌هایی که در آن منطقه مدنظر دولت است از جمله ایجاد منطقه آزاد، توسعه کریدور ریلی و جاده ای و ضرورت برنامه ریزی برای استقرار جمعیت به تصویب رسید.

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی توضیح داد: مقرر شده است تا طرح جامع این شهر جدید در استان گلستان تهیه و بعد از طی مراحل شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شود. همچنین، افق این شهر جدید ۱۰۰ هزار جمعیت است که در فاز نخست ۳۵ هزار نفر در فاز اول شهر جدید اسکان داده می‌شود و مطابق پیشرفت فازهای دوم و سوم استقرار جمیعت و فازهای توسعه اجرا خواهد شد.

تصویب مکان‌یابی طرح جامع شهرک پرنیان ۴ در استان قم

نیکخواه نائینی از دیگر موضوعات بررسی شده در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری را مکان‌یابی و طرح جامع شهرک پرنیان ۴ واقع در استان قم عنوان کرد و گفت:  سه فاز شهرک های پرنیان پیش‌تر مصوب شده بود و امروز فاز ۴ آن با شروطی به تصویب رسید. با تصویب فاز ۴ شهرک پرنیان در استان قم، زمینه استقرار ۱۲۰ هزار نفر در قالب شهرک های یک تا ۴ پرنیان فراهم شده است. برای استقرار این میزان جمعیت حدود ۳۵ هزار واحد در این شهرک ها فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: این ۳۵ هزار واحد بخشی از نیازهای نهضت ملی مسکن استان قم را پوشش می دهد. در صدد هستیم تا با ایجاد این شهرک، شهر قم را از نیازمندی به توسعه متصل بی نیاز کند.